![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 12:00 ч.
Миналата вечер, ОВО Арена Уембли в Лондон беше напълно разпродадена за концерта Together For Palestine – най-голямото благотворително събитие в Обедин ...
|
![]()
Тонът на времето
Стратегия и страст в колекционерството на Лейди Шарлот ШрайберШрайбер е имала стратегия за контрол върху качеството и количеството на своите предмети. Интересно е да се отбележи, че Шрайбер е имала и търговски нюх. Често пътуванията й са съпроводени с поръчки и задачи за други колекционери и приятели.
Анатолий Михайлов
| 18 Септември 2025, 10:59 ч.
![]()
Лейди Шарлот Шрайбер (Charlotte Schreiber) започва да води дневник за своите покупки през април 1873 година, като това не е просто начин да запомни цената или произхода на предметите. Вероятно тя е имала предвид създаването на пълен каталог на своята колекция, което да й служи като справочник и инструмент за продажба. В първите си неиздадени дневници тя не включва списъци с покупки, а по-скоро такива с предмети за продажба, което разкрива, че активно е пречиствала колекцията си през 1860-те и 1870-те години. Тази практика е характерна за други колекционери като Джордж Салтинг (George Salting), с когото Шрайбер става приятел след 1867 година. Той също е търгувал с предмети, за да усъвършенства колекцията си, и е получил прякора „принцът на пречиствачите“ (the prince of weeders). Шрайбер е имала стратегия за контрол върху качеството и количеството на своите предмети. Например, през 1869 година купува портрет на Джордж II, който по-късно продава на търг за малка сума. Тя използва различни посредници в Англия и чужбина, за да продава нежеланите предмети, като често е продавала стоки чрез търговци или на търгове. Важна част от нейната дейност е и филтрирането на колекцията й, като е предпочитала английска керамика, която е смятала за по-качествена. Например, тя продава фигура на Пег Вофингтън, но запазва друга от същия модел, което показва вниманието й към детайла и стратегията за подбор. Интересно е да се отбележи, че Шрайбер е имала и търговски нюх. В Париж купува малки предмети като копчета за малко пари, които вероятно е планирала да препродаде. В някои случаи печалбите й са значителни, като например продажбата на порцеланова сервиза за десерт за над 50 паунда. В края на 1872 година тя изчислява, че е спечелила около 73 паунда, които отново инвестира в колекцията си. Често пътуванията й са съпроводени с поръчки и задачи за други колекционери и приятели. Тя е била не само страстен колекционер, но и посредник, помагайки на жени колекционери да навигират в търговията с изкуство. Например, тя е продавала предмети за Сара Халибъртън (Sarah Haliburton), като е взимала комисионна от 7.5%. Това показва, че ролята й е била по-сложна от тази на обикновен колекционер – тя е била и търговец, и посредник, и дори агент. Въпреки страстта си към колекционирането, Шрайбер е работила стратегически, подбирайки предмети с мисъл за бъдещата им стойност. Тя е документирала и каталогизирала колекцията си, като е учила фотография, за да илюстрира своите каталози. Това е било важно за нея, защото е искала да демонстрира своята експертиза и да популяризира изкуството на декоративните изкуства. След като я завещава на Музея на Виктория и Албърт (Victoria and Albert Museum), тя продължава да работи върху каталогизацията на останалите си колекции, въпреки влошаването на зрението си. Днес, обаче, част от колекцията е разпръсната из музея, а самата й история е била омаловажена като „женска мания“ за порцелан. Въпреки това, новите музейни подходи и обновяванията на галериите показват, че нейният принос към историята на керамиката и колекционерството заслужава по-голямо признание. Всяка нейна стъпка – от покупките до каталогизирането – свидетелства за един стратегически, интелигентен и страстен човек, който е оставил траен отпечатък в света на декоративните изкуства.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Роби Уилямс отложи излизането на албума си Britpop за февруари 2026 година
|
![]() |
Мангановият син цвят в картината на Джаксън Полък разкрит чрез научни изследвания
|
![]() |
Спорове за финансиране и права за работещите в чикагските музеи ограничава достъпа до важни архиви
|
![]() |
Ед Шийран призна, че иска да запуши ушите си, за да не слуша критиките
|
![]() |
Роуз Бърн определи If I Had Legs I`d Kick You като креативен връх в кариерата си
|
![]() |

Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия |

Концертът Together For Palestine събра голяма подкрепа и средства за пострадалите в Газа
|
![]() |
Стив Норман изрази желание за прощално турне на Spandau Ballet
|
![]() |
Марая Кери и Андерсън .Пак създадоха музикалното видео Play This Song
|
![]() |
Рийз Уидърспун разкри, че Дейвид Финчър и казал, че е "напълно грешна" за Gone Girl
|
![]() |
Ед Шийрън разкри, че е получил предложение за концерт в космоса
|
![]() |